Acrònim idea la nova campanya de comunicació de refugis climàtics de l’AMB

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) treballa de forma urgent, des del passat 2021, diverses polítiques destinades a la lluita contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica, l’accés garantit i just de la població a l’aigua i l’assoliment d’una economia circular.

Els refugis climàtics són una d’aquestes mesures. Es tracta d’un nou servei que l’AMB ha implementat recentment, com a resposta als efectes del canvi climàtic que patirà la població, en especial la més vulnerable, amb l’increment de la temperatura i un major nombre d’onades de calor i més severes.

Què és un refugi climàtic?

Un refugi climàtic és un espai interior o exterior accessible que, durant els episodis climàtics extrems, proporciona confort tèrmic, descans i seguretat a la població. No són equipaments únicament destinats a aquesta finalitat, ja que compatibilitzen els seus usos i funcions habituals juntament amb el servei de refugi climàtic durant els episodis de temperatures extremes. Hi ha dos tipus de refugis:

  • Els exteriors: Situats en alguns parcs i espais verds del territori metropolità, disposen d’una regulació tèrmica natural, ja que la temperatura es pot assolir mitjançant mètodes naturals.
  • Els interiors: Conformats bàsicament per equipaments públics repartits arreu de la metròpolis, estan equipats amb refrigeració, de manera que poden garantir unes condicions adequades per apaivagar la forta calor. Els equipaments més comuns solen ser biblioteques i centres cívics.
 

Quins eren els objectius de comunicació de la campanya?

  • Sensibilització i pedagogia: Posar en coneixement del públic vulnerable l’existència dels refugis climàtics.
  • Activació: Aconseguir que, davant d’una onada de calor, prenguin les mesures necessàries per a preservar la seva salut, i facin ús d’aquests refugis.

 

amb refugis climatics campanya

Quin ha estat el treball des d’Acrònim?

Des d’Acrònim hem treballat tot el concepte de comunicació global, eix comunicatiu i copys per a les diverses peces requerides: cartells d’escala, fulletons, falca de ràdio, xarxes socials, etc. Aquest ha estat el titular i descriptor que vam determinar per la campanya:

Aquest estiu fes allò que t’agrada a la fresca.
Descobreix els espais públics on gaudir de temperatures confortables al costat de casa. 

L’eix comunicatiu gira entorn el concepte A LA FRESCA. Les connotacions d’aquesta paraula són positives, aportant el benefici directe dels refugis climàtics: un oasi en mig d’una onada de calor. 

L’objectiu és captar l’atenció del públic a través de diferents activitats concretes que es realitzen als refugis climàtics, activitats que poden ser habituals del seu dia a dia, però amb la diferència de que ho poden fer A LA FRESCA. 

El concepte surt arran de “la desgana” general que produeixen les temperatures extremes a l’hora de fer tota mena d’activitats, fins i tot aquelles són lúdiques i que ens agraden: la calor no ens deixa gaudir-les o simplement no ens deixa ni arribar-les a fer. 

Amb aquesta línia comunicativa, a part de poder estar a la fresca i protegir-se de la calor, recalquem la possibilitat de gaudir de diferents activitats que es poden fer als espais, en funció del tipus de refugi i dels gustos personals de cada persona. Per això, vam proposar diferents declinacions del titular amb l’objectiu de fer una comunicació més personal, directe i adaptable:

  • Respira, xerra, relaxa’t, contempla…a la fresca (en el cas dels refugis exteriors).
  • Llegeix, estudia, descobreix, investiga, aprèn, comparteix…a la fresca (en el cas dels refugis interiors).

Des d’Acrònim, ens encanta treballar en propostes que ajuden a millorar la vida de les persones.

Properament, us anirem mostrant més projectes de l’AMB en els que estem treballant. Seguim!