10 tendències de disseny gràfic del 2022

Avui en dia tot està en moviment. Gairebé tots els àmbits de la nostra vida s’estan constantment reinventant, sobretot la part professional i en especial aquelles professions creatives que tracten l’aspecte visual: la moda, l’arquitectura, la publicitat, el disseny gràfic… I aquesta última és en la qual ens centrarem en aquest article.

Les tendències de disseny canvien i es transformen cada vegada més ràpid i, tot i que cada marca té necessitats diferents, hem d’estar a l’avantguarda per utilitzar-les a favor nostre. L’objectiu de qualsevol tendència és complaure els consumidors, ja que, al final, són ells mateixos qui les creen: ells decideixen el que és tendència i el que no en funció del què consumeixen.

Per tant, és molt important conèixer-les per dissenyar en funció del què interessa al nostre públic i oferir-los allò que volen, atraure la seva atenció i guanyar-nos la seva fidelitat.

I és que…no hi ha res pitjor que una marca que no està al dia! Per això, farem un repàs del sector del disseny gràfic i veurem les 10 tendències que han estat més present aquest any, i que (qui sap) poden continuar en un futur:


1. Els anys 90 i l’estil retro

L’estil retro mai ha passat de moda, però aquest any està en auge més que mai i, com sempre, es va renovant. Després dels revivals dels 70 i 80, ara tornen amb força els anys 90.

La nostàlgia pel passat i pels orígens d’internet fa que en l’àmbit del disseny digital abundin els colors brillants, les emoticones molt senzilles, les imatges pixelades i en definitiva tot allò que recordi al disseny primitiu de les primeres webs. Pel que fa al sector més editorial, ressorgeix l’estil grunge i les influències d’art urbà: textures aspres, imatges amb gra o d’estil analògic, collages, estil fanzine, etc.

Aquest màrqueting de la nostàlgia és una eina molt poderosa per connectar-se emocionalment amb els consumidors, sobretot el públic millenial.


2. Els títols i les imatges extragrans

Per captar l’atenció molt ràpidament i donar importància a allò que volem. Destaquem la imatge o el missatge per sobre de tota la resta, sempre en funció del què ens interessi més en cada cas: Si en la nostra comunicació importa molt el missatge o la tipografia forma una part essencial de la personalitat de la marca, utilitzar textos molt grans serà una bona solució gràfica. Últimament, aquesta tendència l’acostumem a veure molt en webs.

Si, per contra, volem focalitzar l’atenció en el producte o tenim una fotografia molt cuidada, farem servir les imatges en gran, com s’acostuma a fer en el món de la moda, entre d’altres.

Això sí, sempre compensant-ho amb una bona jerarquia amb la resta dels elements.


3. La diversitat

Representar la diversitat en la qual vivim està de moda, i esperem, que mai deixi d’estar-ho, o almenys així serà sempre a Acrònim! Fer servir imatges inclusives en la nostra comunicació que representin a tots els públics, generes, races i col·lectius humanitza i fa reals a les marques i les empreses. El món és divers! I tenir respecte i empatia per tot el que ens envolta, més que una tendència, és una obligació!

Imatges de diferents campanyes de la marca Benetton.


4. Els vídeos curts, gifs i animacions en loop

Combinar els elements gràfics com il·lustracions i tipografies, però en moviment, crida l’atenció del nostre consumidor ajudant a què el públic percebi el nostre missatge d’una forma més dinàmica i es quedi més temps visualitzant-lo. A més, els nous algoritmes de les xarxes socials ens porten, cada vegada més, cap a la creació d’aquest tipus de continguts.

Imatge: Exemple de gif de la marca Red Bull


5. Il·lustracions lineals personalitzades

Les gràfiques senzilles i personalitzades poden dotar d’un punt molt interessant a qualsevol projecte sense perdre professionalitat. Parlem de les il·lustracions lineals i/o fetes a mà, una tendència que cada cop veiem més a les campanyes.

Doten a la comunicació d’un aire molt honest i proper, de manera que ens permet transmetre idees de forma més informal. Funcionen molt bé en tons monocromàtics i permeten fer infinitat de declinacions.

Imatge: Campanya “Compra a Prop” de l’Ajuntament de Barcelona


6. Disseny monocromàtic

És una tècnica en la qual s’utilitza un sol color com a base combinat amb un altre to dins la mateixa gamma cromàtica. És una opció molt interessant perquè unifica i dona molta personalitat a la imatge, sobretot en casos en què tenim molts elements.

S’acostuma a fer servir molt en fotografia i en vídeos, però també en peces gràfiques. Fer servir una mateixa gamma cromàtica ajuda al cervell a unificar la informació i fa que ens sigui més fàcil ordenar els elements. En tenir una coloració molt simple i elegant, també ajuda a no desviar l’atenció del contingut i, per tant, percebem el missatge amb més claredat.


7. Formes geomètriques

La creació de peces amb formes geomètriques ens dona unes possibilitats infinites. Podem crear composicions d’aspecte dinàmic i divertit, sèries de patrons sobris i elegants…

Són molt útils per a crear identitats de marca dinàmiques, ja que ens ajuda a crear patrons corporatius variables i també és una tècnica genial per a la construcció de tipografies i logotips tipogràfics. De fet, el nostre logotip va ser creat així, a través de cercles i línies unides entre elles!

Imatge: Part del manual corporatiu de la nova identitat dels Jocs Olímpics


8. Minimalisme

Consisteix a reduir-ho tot a l’essencial, a despendre’ns dels elements que no siguin necessaris.

Moltes marques han redissenyat el seu logotip utilitzant aquest estil, reduint l’excés de detalls i simplificant les paletes de colors a un o dos tons.

Una raó d’aquesta tendència és l’auge del món online: Simplificar la marca ajuda al fet que sigui més reconeixible i llegible a qualsevol mida i sigui més fàcil de reproduir a les pantalles.

Imatge: Redisseny del logotip de Burger King i Tous


9. Il·lustració 2D i 3D

Combinar formes  2D/3D amb elements plans (com tipografies i formes geomètriques) ens ajuden a crear composicions molt potents i amb perspectiva, donant vida a productes i donant de més detall i profunditat a la imatge.

Poden anar des de l’abstracte fins a una estètica completament realista. L’avanç en les tecnologies de software ha democratitzat enormement aquest estil.


10. Memes

Els memes ja han entrat de ple com a una forma de comunicar-se de la societat i moltes marques ho aprofiten per connectar d’una forma molt informal i empàtica amb els seus usuaris. Això sí, hem d’anar molt amb compte a l’hora d’utilitzar-los, ja que no són vàlids per a totes les marques: hem de tenir clar sí el nostre to de comunicació ho permet i no abusar d’ells només perquè són virals, sinó fer-ho de forma raonada i espontània.

Imatge: Exemple de meme utilitzat per l’empresa Netflix.

Algunes d’aquestes tendències poden desaparèixer aviat mentre que altres aniran sorgint per ocupar el seu lloc, però cal estar al dia i ser flexibles perquè com a marques, puguem respondre amb consideració i rapidesa els canvis de la cultura i la societat.

Des d’Acrònim, ajudarem a la teva marca a estar al dia per no perdre mai la connexió amb el teu públic.